2021-09-06 14:39:05

Vezetői generációváltás a hazai családi vállalkozásoknál

A Moore Hungary és az Opten júliusban zajlott közös felmérése alapján a családi vállalkozások közel felénél jelenleg is aktuális probléma a generációváltás megvalósítása. A tulajdonosok csupán 14%-a fontolgatja a megfelelő időben történő cégértékesítést. Számos esetben – például a piaci körülmények átrendeződésekor – azonban gyakran az ideális lépés a részleges vagy teljes eladás lenne.

A magyar családi vállalkozások jelentős részét jellemzően még a ’90-es években alapították, így ezek élén sok esetben még az alapító tulajdonosok állnak, akiknek életkora jó eséllyel meghaladja már a nyugdíjkorhatárt. Piaci becslések szerint bár a családi vállalkozások közel felénél jelenleg is aktuális probléma a generációváltás megvalósítása, ugyanakkor a folyamat legtöbbször igen nehézkesen halad, ha egyáltalán elindul. 

A családi vállalkozások tulajdonosainak 81%-a a tulajdonlás megtartásával szeretné végrehajtani a generációváltást, ennek 57%-a a vezetést családtagnak adná át. Mások cégen belüli munkatárs (12%) vagy külső vezető bevonását (12%) tartják a legjobb forgatókönyvnek. Külső vezető bevonása esetén a cég teljeskörű ügyvezetését a tulajdonosok csupán 17%-a ruházná át, ebben az esetben főként az operatív vezetői és pénzügyi vezetői területek irányítását engednék át a tulajdonosok az új vezetőnek. Sokan azonban tartanak a feladatok teljes körű átadásától. A tulajdonosok 31%-a ettől bizalmi jellegű problémák felmerülése miatt ódzkodik, 25%-a a rossz irányváltástól félti a céget, 11%-a pedig számos súlyos konfliktus forrásának kockázatát látja egy ilyen lépésben. 

A tulajdonosok szerint az új ügyvezető személyének kiválasztási folyamatában a legfontosabb szempont a cég szakterületét érintő tapasztalat. A családi vállalkozások körében a személyes ismertség is meghatározó, a válaszadók 75%-a tartja ezt kiemelkedően fontosnak. A cégen belüli személy 67% számára releváns feltétel és az életkor is 64% számára fontos mutató, elsősorban 35-50 év közötti, még kellően dinamikus, de már komolyabb munkatapasztalattal rendelkező szakembert keresnek vezetőnek. 

Mindössze 14% azok aránya, akik a cég értékesítése révén aratnák le eddigi munkájuk gyümölcsét. Ennek kapcsán az elemzés rámutat arra, hogy ez az arány igen alacsonynak minősül. Bár a ragaszkodás a céghez érzelmi oldalról érthető, ugyanakkor számos esetben, például a piaci körülmények átrendeződésekor gyakran az ideális lépés a részleges vagy teljes eladás lenne. E lépés megfelelő feltételeinek kidolgozását azonban időben meg kell kezdeni és a bekövetkező értékesítésre minden esetben fel kell készíteni a céget, hiszen ezáltal jelentősen növelhető az eladási ár. A válaszadók véleménye teljesen megoszlik (50-50% arányban) abban a kérdésben, hogy a hatékony generációváltásra való felkészülés külső tanácsadó cég támogatásával valósuljon meg vagy sem. Azok, akik ajánlatosnak tartják az objektív, külső szakértő jelenlétét a folyamatban, a tanácsadó kiválasztásánál elsődleges szempontnak az iparági tapasztalatot (84%) jelölték meg, emellett fontosnak tartották azt is, hogy a tanácsadó hazai hátterű cég (75%) legyen.

A későbbi fejlesztési tervekkel és a versenyképesség fokozásával kapcsolatos kérdések vonatkozásában a felmérés alapján kiderült, hogy a legtöbb cégvezető (44%) főként a sales és marketing területén fejlesztené a céget. Mindemellett hasonlóan fontosnak bizonyult a cégfolyamtok megfelelő dokumentáltságának javítása (38%), valamint az IT alapú fejlesztések (26%) is. Ezek a versenyképességet növelő fejlesztések akár egy későbbi eladás feltételeinek javítása szempontjából is hasznosak lehetnek, a folyamatok költségei pedig a legtöbb esetben többszörösen is megtérülnek egy cég adásvétele során. 

 

A Moore Hungary és az Opten egy hasonló közös kutatást három évvel ezelőtt is lefolytatott. Összehasonlítva az adatokat látható, hogy nem mozdult el a cégtulajdonosok generáció váltáshoz fűződő attitűdje Magyarországon, a trendek pedig még a covid ellenére sem változtak, 

csak a cégtulajdonosok lettek idősebbek. Ez azonban egyre inkább fokozza a generáció váltás előkészítésének igényét, váratlan kényszerhelyzetekben ugyanis már sokkal nehezebb a cég jövője szempontjából ideális lépéseket megtalálni és megtenni.   

Felhasznált források A Moore Hungary és az Opten Informatikai Kft. közös felmérése: https://www.mooreglobal.hu/hirek/2021-augusztus/generaciovaltas-csupan-az-erintett-csaladi-cegek-1 

Borítókép / Photo by Gustavo Fring from Pexels


Kapcsolódó Elemzések